کتابی ارزشمند برای گلخانه داران و تولید کنندگان حرفه ای

EP Heuvelink & Tijs Kleris

در این کتاب نویسندگان به‌گونه‌ای به ارائه مطالب می‌پردازند كه در نگارش متون كشاورزی غیرمعمول است. نویسندگان برای هر مقاله موضوعی را در نظر گرفته و آن را از همه زاویا توضیح می‌دهند. آنها روی جدیدترین موضوعات باغبانی کار می‌کنند و به این ترتیب اطلاعات اضافه را به رویدادهای فعلی تلفیق می‌کنند. این همکاری مشترک بین دانشمند و روزنامه‌نگار ترکیبی طلایی است چرا که محقق صحت مطالب و روزنامه‌نگار خوانایی آن را تضمین می‌کند اما این تقسیم‌بندی چندان سختگیرانه نیست. روزنامه‌نگار می‌تواند مقاله مروری بنویسد در حالی‌که محقق در فرمول‌بندی بصری در زمینه مسائل پیچیده قوی است. این مقالات به دلیل قابلیت دسترسی به آنها، جایزه روزنامه‌نگاری کشاورزی را دریافت کرده‌اند.
طی چند سال گذشته، تولیدکنندگان و تکنسین‌ها فقط بر دمای گلخانه متمرکز نیستند بلکه در مورد مه‌پاشی، خنک‌سازی، گرمایش، صرفه‌جویی در انرژی، حرکت افقی و عمودی هوا، دمای بسترهای کاشت و حتی دمای ریشه بحث می‌کنند. در حال حاضر پژوهش‌گران هنگام پایش وضعیت گیاه به اصطلاحاً (حرف‌گیاه) توجه می‌کنند. در نتیجه تمام این تحولات، طی سالهای اخیر تولید به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. اکنون، عملکرد 60 کیلوگرم بر متر‌مربع گوجه‌فرنگی دیگر استثنایی نیست و بازده می‌تواند بسیار بیشتر از این مقدار شود. همان‌طور که می‌توانید در یکی از فصل‌های این کتاب بخوانید، از نظر تئوری تولید 200 کیلوگرم گوجه‌فرنگی، 310 کیلوگرم خیار، 120 کیلوگرم فلفل، 1100 شاخه گل‌رز یا 1300 ساقه گل داودی در یک متر‌مربع گلخانه امکان‌پذیر است.
مطالعه کاربردی فیزیولوژی محصولات در شرایط گلخانه به صورت تخصصی و با رویکرد اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به جرات می¬توان اذعان نمود که کتاب حاضر دریچه¬های جدیدی به این موضوع گشوده است. با توجه به هزینه¬های سنگین ساخت و تجهیز گلخانه و همچنین نهاده¬های مورد نیاز، افراد مرتبط با گلخانه باید به علم روز مسلح و مسلط باشند تا بتوانند بهترین محصول را با هزینه¬های معقول و منجر به سود کافی تولید کنند تا از گردونه¬ی رقابت خارج نشوند. این کتاب حاصل تلاش چندین و چند ساله¬ی محققین فراوانی است که تلاش کرده¬اند مبانی سخت علمی را به زبانی ساده بیان کنند. بی شک در ترجمه نیز در همین راستا تلاش شده است. از آنجایی که در مقطع کارشناسی ارشد علوم باغبانی درسی دقیقا به همین نام وجود دارد، ..امید است این کتاب به عنوان منبعی معتبر و راهگشا جهت دانشجویان عزیز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه